mandag den 4. januar 2010

Rygefri: Et NYTÅRSFORTSÆT ?

nej, det er det ikke, men det falder bare på samme tid som nytårsfortsætterne gør.

Jeg har jo som bekendt været en del omkring både læge, øjenlæge og AMD-klinik i slutningen af 2009. Og det er det, som har sat gang i mit forsøg på at blive rygefri. Og jeg skal hilse og sige, at det faktisk er hunde svært!! Utroligt er det faktisk og deprimerende, at man kan blive så afhængig af de cigaretter! Men altså er jeg startet op (læs: med at trappe ned) midt i december. Efter nogle dage blev nikotinplaster en daglig følgesvend, sammen med inhalator, (dog uden indhold, kun for at have noget i hænderne.)

Den 1. januar røg jeg det sidste af den dags enlige cigaret, og nu er der gået 3 døgn uden en eneste tændt cigaret. Det er vel ikke overvældende godt gået, men det er nu min måde at gøre det på. Det handler jo i bund og grund om, at man skal have hjernen med, og jeg synes faktisk at det går o.k., men at sige, at jeg er holdt med at ryge, det vil jeg ikke. Men jeg siger: jeg gør et forsøg på at blive røgfri. Jo, jo jeg går da og snakker med mig selv om det. Jeg vil ikke tage på og det kan jeg jo også gøre noget ved selv.

Jeg plejer at gå morgentur, men helt ærligt så er der så mørkt, koldt og glat om morgenen i denne tid, og i morgen har de lovet sne i store mængder, lige uden for min dør, så derfor gik jeg en omvej hjem fra arbejde for motionens skyld. "Man skal ikke udsætte det til i morgen. som man kan nå i dag".At det også var dejlig for hele kroppen med den friske luft, var jo kun en gevinst. Mit kolesterol tal har også godt at motion, men altså, jeg motionerer altid flittigt, går til gymnastik, ryghold hos fys.,cykler på job, og så de mange spadsere ture, måske har kolesterol-tallet noget med generne at gøre. Jeg er for tiden på medicin for at sænke tallet.

Uha, alt det focuserende på sig selv og sit helbred, det er altså ikke lige mig, men jeg må vist erkendeat jeg hvis nok løbet ind i lidt dårligdom. Og hvis jeg kan være med til at ændre på tingenes tilstand, så vil jeg da gøre det jeg kan for det.


1. januar skulle juletræet plynres, traditionen tro, hvad der ikke er tradition var, at vi plyndrede hele stuen i stue-etagen, og husbond er gået i gang med renoveringen. Lofter, vægge og gulv skal renoveres. Måske skal vi have nye gadiner af en eller anden slagt (vil vente og se hvordan det hele kommer til at se ud). En ny skænk, skal vist erstatte tidligere reol, og nye lamper kommer vi vist heller ikke uden om. Så jo, der er nok at tage fat på, og vi tror,
at det bliver godt.

De varme sokker til husbond blev færdige i aftes, det er han vældig godt tilfreds med, for der meldes jo is-vinter.
Jeg strikker så stadig på babytæppet. Og i dag har jeg fået en dansk oversættelse at BAKTUS-tørklædet, som jeg så på bloggen her: http://www.syenlap.dk/. Kan næsten ikke vente med at komme i gang, men babytæppet, det skal altså være færdigt, for der er kun ca. 1 md. til at babyen som skal nyde godt af varmen fra tæppet kommer til verden. Og ja, der er forresten kun ca. 14 dage, så kommer der en anden baby, som jeg også har strikket tæppe til. Jeg glæder mig i denne tid, for det er spændende med 2 nye børnebørn i vente!!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar