torsdag den 18. december 2008

"SERVERET PÅ ET SØLVFAD" -Skal julen NU se sådan ud?

Jeg blev inspireret den anden dag da jeg besøgte en blomsterbutik, kom i tanke om, at vi til sølvbryllup for 12 år siden, fik et sølvfad af en nu afdød moster. Det har hele tiden været pakket ind i en plastikpose, så det skulle ikke pudses først, men var klar til brug. Den lille lysestage i zink til juletræslys og skjuleren også i zink, det måtte jeg eje, for det skulle altså hjem og "serveres på et sølvfad", og pynte i min stue. Husbond kom ind i stuen og udbrød, "SKAL JULEN NU SE SÅDAN UD?, ja, den er da godt nok flot, men den er ikke som dine dekorationer plejer at være til jul". Der var den igen, det som vi vel alle glædes over, nemlig gentagelsen, og det er julen jo. Vi gentager vel alle nogle ting fra vores barndom, og nogle traditioner vi selv har skabt, og dem gentager vore børn nogle af, plus de så gentager ved at skabe nogle traditioner for deres børn. Og jeg holder meget af de gentagelser, så jeg forstår godt husbond kom med det udbrud, men han kan være helt rolig, kan han, for der skal nok komme de vante dekorationer, blot med lidt variation som vanligt. Det skal jo blive en jul som det plejer! Men man må nu godt skeje lidt ud en gang imellem, det gør jeg ihvertfald. Tænk, i år er vores adventskrans ikke en rund eller oval krans med hvide lys, som den plejer, nej, den er lavet i en arvet sølv-skål og har sorte blanke lys. Så forstår i nu, at husbond er nervøs for hvordan mon julen kommer til at se ud nu?

CLARA VEST er strikket, den er til en af småpigerne. Den blev synes jeg selv, ganske fin med bladmønsteret. De passer faktisk næsten den samme størrelse nu (1/2 års forskel) på dem.
Nu har Jens på næsten 3 år (trodsalderen) meddelt, at han ikke vil have strikket tøj på, for det kradser! Så på den front holder jeg en pause, til han kommer på bedre tanker. Det kan være han en dag gerne vil have noget strikket på for at holde varmen.
Så de hæklede firkanter m/blomst kom frem i aftes, det tørklæde skal jo også være færdigt. Det er nu ganske hyggeligt at sidde og hækle firkanter.
I morgen skal der julehygges igennem, da kommer Regitse, sammen med sine forældre. Vi skal lave konfekt, spise æbleskiver have tændte stearinlys, høre CD med julemusik, og ikke mindst, skal sønnen og jeg koge klejner. Jeg sendte ham en SMS og spurgte om vi skulle koge klejner (som vi plejer) og fik hurtigt en SMS tilbage med ordlyden "ja selvfølgeligt".
Åh, det bliver hyggeligt, og så vil jeg altså varme lidt op til før-julehyggen med besøg på tidligere omtalte gårdbutik, jeg må altså have fat i garn til SARA LUND SWEATER.
Jeg stod tidligt op selvom jeg har juleferie (husbond skulle arbejde og til julehygge idag), så sengen var tom, da jeg stod op, og fluks kom sengetøjet af og i vaskemaskinen, dynen kom i tørretumbleren sammen med en tennisbold, som jeg dog ikke lige kunne finde, men jeg havde en anelse om hvor jeg skulle søge, og ja, den var jo kommet i kurven med mormor/farmor legetøj.
Så gik turen her til PC, hvor jeg lige måtte maile til en webstrikker, som jeg har mailet med de sidste dage, det er så hyggeligt. Jeg kender jo ikke sådan rigtig personen, men verden er altså ikke stor når man bare sådan lige kan maile og sommetider få post, som postmand Per kommer med, fra andre webstrikkere. Måske er det ligesom dem der siger, "jeg har mødt den og den på FACEBOOK", forskellen er vist kun, at jeg møder mine nye venner på webstrik. Og det er dejligt!

2 kommentarer:

  1. ja det kunne min husbond også havde sagt.... i følge ham skal det helst være som det plejer.... Jeg syntes nu at dit fad ser meget julet og inspirende ud :-)

    SvarSlet